Юрко Гуцуляк: «Як правило, люди талановиті в одній сфері – роблять абсурдні речі в інших»


Дизайн розміщується окремим пластом у сфері візуальної культури, а якісний дизайн можна дуже легко cплутати з мистецтвом. В Україні не так багато тих, хто займається дизайном на високому міжнародному рівні, але одним з таких є Юрко Гуцуляк - дизайнер, чиї роботи відзначені на найпрестижніших європейських фестивалях, а самого автора запрошують до складу журі.

Нещодавно він прийняв участь у Конференції європейського дизайну-2010 (European Design Conference 2010), що відбулася наприкінці травня у Роттердамі (Нідерланди). Ця конференція є центральною подією Фестивалю європейського дизайну (ED Festival www.europeandesign.org), до речі, представник з України там виступав вперше. Ми порозмовляли з Юрком після його повернення до Києва.

Юрко Гуцуляк

AZH: Ви нещодавно повернулись з Роттердаму, як пройшла поїздка? Я впевнений, що в Україні мало хто знає про подібні заходи, тому надзвичайно цікаво дізнатись про Ваші враження. Скажіть ще, будь ласка, декілька слів про Вашу доповідь та про те, що розповідали інші учасники. 

Поїздка пройшла досить успішно, але зараз я дуже радий, що все уже позаду. Для мене це був певний стрес – я ще ніколи не виступав перед аудиторією такого високого рівня, а ще й до того доповідь була англійською мовою. Для доповіді я обрав два найцікавіші, на мою думку, проекти, які мали за плечима цікаві історії. Розповідав як ці проекти створювалися – з моменту першої зустрічі з клієнтом і аж до здачі готового тиражу, а також аналізував обговорення цих проектів протягом значного часу після їх першого оприлюднення. Закінчив я свій виступ коротким портфоліо кращих робіт. Після доповіді до мене підходило багато людей і захоплювалося високим рівнем моїх робіт. Було надзвичайно приємно, що це не просто вдячні студенти, а представники європейських дизайн-студій першої величини.

Програма Фестивалю була мені вже добре знайома, бо раніше відвідував European Design Fesitaval (уже третій рік поспіль). Однією з родзинок цьогорічного Фестивалю був спосіб пересування протягом Design Walks (відвідування кращих дизайн студій країни) – всім учасникам видали велосипеди і ми мали чудову можливість проїхатися вулицями Роттердаму. 

AZH: Які два свої проекти Ви вважаєте найцікавішими, можете розповісти історії їх створення?

 Для доповіді я обрав:

- Енергетичний календар (календар-сірники)

 

- Мандрівний календар Huggies

 

Але просто назвати ці проекти найцікавішими – неправильно. Я обрав саме їх тому, що вони досить добре відомі і є свого роду моєю візитівкою, а також є цікавими і показовими для розповіді та аналізу. Також процес створення проектів містить ряд цікавих деталей, які, як правило, залишаються непоміченими. Про це все я уже частково розповідав на своїх майстер-класах, що були в Києві та Мінську, і в майбутньому планую описати та розмістити щонайменше на сайті нашої студії у розділі «секрети».

AZH: Ви зараз на вершині слави: перемоги в фестивалях, участь у міжнародних конференціях, Вас запрошують до складу журі… Багато ваших колег можуть тільки про таке мріяти. Яким Ви бачите наступний етап свого розвитку?
 
Свій наступний етап розвитку я бачу лише в плідній роботі і у співпраці з іншими талановитими авторами.
Останні два роки я витратив досить багато часу та енергії на спілкування, подорожі, написання статей, аналіз своїх та чужих робіт. Я отримав для себе новий досвід та багато інформації до роздумів. Цей час не був змарнованим, а навпаки дуже корисним для мене. Але основне чим я займаюся і прагну займатися – це дизайн. Тому зараз мене цікавить лише робота та нові проекти.

AZH: Зараз Ваша студія в основному займається графічним дизайном. Зустрічне питання: чи не хотіли Ви б зайнятися дизайном одягу чи інтер’єру?

У більшості випадків творчі люди неконтрольовані і не можуть оцінювати себе об’єктивно. Через це митці хапаються за все підряд. Я з власного досвіду переконався, що різні сфери дизайну настільки індивідуальні, що потребують дуже специфічних вмінь і знань. Як правило, люди талановиті в одній сфері – роблять абсурдні речі в інших.

Я, як графічний дизайнер, мабуть, можу зробити декілька вдалих рішень і в інших сферах (за умови консультацій з необхідними спеціалістами), але я б не декларував себе як спеціаліст широкого профілю. Будучи арт-директором я зміг би створити ідею, оцінити і направити творчий процес інших авторів.

Якщо говорити про дизайн одягу, то мені це нецікаво в плані моди, але могло би захопити в плані концептуальних художніх рішень, що межують з комунікаційним дизайном.

Якщо говорити про інтер'єр, то я дуже обережно ставлюся до цієї сфери. Переконаний, що основне в інтер'єрі – це не краса і навіть не зовнішній вигляд, а функціональність і затишок. Тут мене може приваблювати предметний дизайн, тобто, створення окремих об’єктів для інтер'єру. А вже їх комбінування з життєвим простором я б залишив справжнім спеціалістам в інтер'єрному дизайні. 

AZH: Оформленням своєї студії займалися Ви?

Так, оформленням власної студії займався я сам і саме тому так обережно відповів на попереднє запитання :) Проте, щоб студія стала повноцінною, її мало оформити – її треба обжити, наповнити атмосферу творчістю. Саме над цим я зараз працюю.

AZH: Чи запрошують Вас працювати якісь закордонні студії та чи було б Вам цікаво попрацювати там?

Якщо запитаєте про постійне робоче місце, то запрошень я не отримував. Мабуть, це дивно запрошувати засновника власної студії долучитися до іншого трудового колективу. Хоча подібні прецеденти в історії дизайну були. Швидше за все, я міг би покинути свою студію, коли б переконався, що вона може існувати автономно без моєї участі.

Разом з тим я отримав кілька пропозицій стосовно спільної роботи моєї студії з іншими над окремими проектами. Мені це надзвичайно цікаво. Подивимося, що з цього вийде.

AZH: А які у вас вимоги до співробітників, кого Ви берете на роботу або як потрапити до Вашої студії?

Основана вимога до творчих співробітників – це широкий кругозір, спрага до самовдосконалення та підвищена увага до деталей та дрібниць. Також обов’язковою є наявність портфоліо, або принаймні кількох робіт, які можуть показати вміння та підхід людини. А ще ми зацікавлені у технічних спеціалістах, які не володіють творчим потенціалом, але можуть професійно виконувати технічні роботи.

AZH: Хтось каже, що дизайн – це вміння робити речі красивими, хтось наголошує на функціональності. Яке Ви б дали власне визначення дизайну?

Що стосується графічного дизайну, то дизайн має говорити. Це основне. А чи буде він говорити мовою краси, чи мовою функціональності – обиратиме сам автор. З іншого боку - поняття краси і функціональності настільки суб’єктивні, що можна знехтувати визначеннями і зосередитись лише на меті.

 

AZH: Чув про Ваші спроби в актуальному мистецтві. Яка ситуація зараз, чи були спроби просувати нові проекти? Можливо, варто спробувати закордоном?

Більше спроб поки я не робив. Немає часу, хоча задумки є. Загалом те що, в Україні видається за сучасне українське мистецтво має такий жалюгідний вигляд як з боку самих проектів, так і з боку їх представлення публіці, що я не впевнений чи хочу я стати частиною цього. 

AZH: Я майже впевнений, що Ви регулярно відвідуєте художні виставки. Яка з останніх запам’яталась найбільше? 

Чим далі, тим менше виставок в Україні я відвідую. Я вже бачив дуже багато різного по світі і тому зараз намагаюся не витрачати час на пусте і відбираю лише те, що справді варте уваги. Останні виставки, що справили на мене враження – це виставка Дем’єна Хьорста та головна виставка Третього Московського Бієнале. Особливо потішило, що в Москві були представлені й українські автори.

AZH: Хто з сучасних художників Вам подобається найбільше?

Я так захоплений сучасними дизайнерами, що досі не спромігся завести свого улюбленого художника. Здебільшого я звертаю увагу на тих художників, які пропонують нові та неочікувані ідеї, а також на тих, які працюють в жанрі ілюстрації. Це все таки ближче до моєї професії. 

AZH: А хто із класиків?

З класиків – я шаленію від Піта Мондріана. Обожнюю Ворхола, хоч і звучить це банально. Ще мені в душу запав Ешер, але до того, як потрапив на його виставку і побачив живі роботи, я ставився до нього дещо скептично. Звичайно ж неперевершений - Марсель Дюшан.

AZH: Багато дизайн-студій в Україні нарікають, що клієнт нав’язує свою точку зору і не дає повноцінно творчо розкритись, мовляв, хто платить – той вирішує. Як Ви з цим боретесь у своїй роботі, чи вдається переконувати? 

Я маю дещо інше бачення цієї проблеми. Описана Вами патологія деколи трапляється, але далеко не завжди винний в цьому замовник. Коли я розпочинаю проект, я чітко розумію, що клієнт прийшов до мене і платить мені гроші не для того, щоб я мав нагоду реалізовувати свої фантазії, а для того, щоб отримати ефективне рішення для свого бізнесу. Дизайн-студії, які нарікають на вподобання клієнтів, просто не можуть запропонувати саме те, що клієнту потрібно. Або не хочуть почути клієнта. Ще одна колосальна проблема – це менеджери середнього рівня, які всього бояться, але дуже хочуть показати свою значимість. Рекомендація для дизайнерів: якщо хочете продати справді хорошу ідею, шукайте зустріч з першою особою компанії напряму.

AZH: Що символізує логотип Вашої студії? 

Я до сьогодні не можу однозначно класифікувати цей графічний об’єкт як логотип. Тому коректніше це назвати ідентифікаційною графікою.
А що стосується символізму, то все просто. Подивіться на мою візитку - вона Вам все пояснить.

 

Більше робіт Юрка на сайті студії www.gstudio.com.ua

 

 

Розмовляв: Олександр Хаверчук


17.06.2010
 


Коментарі: 0

РЕКЛАМА

Молодість 2013Відпочинок у Карпатах