Модерн (The Modern Style)


Модерн (від фр. Moderne - сучасний) - художній напрям у мистецтві, найбільш популярний у кінці XIX - на початку XX століття.

З кінця 19-го століття до Другої світової війни, загальне бажання чогось нового і сучасного породило інновації в області мистецтва по всій Європі. Спільне використання певних формальних елементів та теоретичної бази, "сучасний стиль" (modern style) був відомий під різними іменами в кожній країні: Арт Нуво (Art Nouveau) у Франції, Вільний стиль (the Liberty style) в Англії, Модерн (Jugendstil) в Німеччині, Сецесія (Sezessionstil) в Австрії, Вільний стиль (Stile Liberty) в Італії та Модернізм (Modernista або Modernisme) в Іспанії.

Поєднання віри в ті поліпшення, які індустріальне суспільство принесе і відмова від стилістичної еклектики* виявилися стимулом до створення нової художньої мови, яка надихалася безпосередньо з природи. Багата посиланнями до тварин та рослини і характеризується асиметричними звивистими лініями, вона була жвавою, дуже декоративною і захоплюючою.

Новий стиль

Нова художня мова була акцентована на "лінію сили'', яка, згідно з бельгійським художником і архітектором Анрі ван де Вельдом, утримувала енергію особи, що її створювала. Частина цієї апеляції була бажанням закласти фундаментальні теоретичні принципи модернізму: застосування одного і того ж естетичного критерію до всіх аспектів промислового виробництва. Від будівництва до офісної роботи, від кераміки до моди, від графічного дизайну до кованої роботи – функціональне поєднувалось з декоративним, отже корисні речі також могли бути красивими.

Середні класи модерного суспільства, стрімко набираючи економічний статус, тепер звертали увагу на художню якість промислових продуктів, які вони придбали. В області живопису, вони надавали перевагу органічним і натуралістичним темам, які виражалися через нові відносини між лінією та поверхнею. Лінійні і криволінійні арабески і прохолодний прозорий колір склали композиції на основі хвилястих ритмів асиметричної моделі. Товщина, наче ремінь батога, і "динамічність" ліній залежить від того, скільки енергії вони призначені провести.

Охарактеризований як Арт Нуво, цей виразний стиль вплинув на багато мистецьких рухів останнього десятиліття ХІХ століття, починаючи від постімпресіоністського мистецтва - таких, як Nabis і символізм. У центральній Європі, серед діячів сецесії, його вплив був результатом роботи повного емоційного вираження, а не тільки базових описових основ.

Анрі ван де Вельде, англійський художник Уолтер Крейн, німці Отто Екман, Герман Обріст, і, перш за все, Густав Клімт та Едвард Мунк показали як декоративне мистецтво може мати як соціологічні так і екзистенціальні значення. Відомі архітектори, художники і скульптори, які об'єдналися у окрему групу Сецесія, взяли за задачу створювати домашні об’єкти і меблі в гонитві за «глобальним мистецтвом». Це виробляло загальну гармонію, в якій існує «взаємна асиміляції спорідненості інтер'єру» між усіма формами. Орта і Ван де Вельде в Бельгії, Гімар у Франції, Макінтош у Шотландії, Гауді в Іспанії, Вагнер, Олбріч і Гофман в Австрії, Базіль в Італії – всі використовували нові методи та матеріали в сучасній міжнародній мові. Стиль був впізнаним в усьому світі, навіть, коли він вшанував місцеві корінні риси, які варіювалися від готики до рококо, від кельтського до мавританського мистецтва.

Фернан Кнопф
Фернан Кнопф
Ян Теодор Тороп
Ян Теодор Тороп
Франц фон Байрос
Франц фон Байрос
Герда Вегенер
Герда Вегенер
Джованні Сегантіні
Джованні Сегантіні

Солодке мистецтво

У першій чверті 20-го століття впливи нових сучасних художніх стилів дісталися навіть маленьких областей художніх підприємств, включаючи кондитерську галузь. Під час Другої Імперії, а потім Прекрасної епохи (Belle Epoque), кондитерська галузь досягла особливо високого рівня майстерності – торт Захер (Sachertorte), чудові солодощі, які винайшли у Відні, є популярними по сьогоднішній день. Модерн, а потім і Арт Деко, мали особливий вплив на прикраси тістечок, визначення їх загального стилю, колірної гами і декоративних деталей. Для багатьох, ідеально зробити торт, пиріг, тістечка вважається більш делікатним і ефемерним, ніж будь-який керамічний виріб, його естетичний вигляд, по крайній мірі, такий ж важливий як і його смак.


* Еклектика – поєднання різнорідних стилевих елементів чи довільний вибір стилістичного оформлення для будівель або художніх виробів, які мають якісно інше значення та призначення. В 1860-1870 роки в Європі панував стиль еклектики, який полягав в цитуванні і повторенні попередніх художніх стилів.




РЕКЛАМА

Молодість 2013Відпочинок у Карпатах