Арс Електроніка 2008


Захід «Арс Електроніка» (з латині «електронне мистецтво»), який щороку проводиться в австрійському місті Лінц, вважається найпрестижнішим фестивалем світу медіа-арту. В ньому беруть участь митці, технологи, теоретики, науковці, економісти та інші «світлі голови», які критично розглядають вплив науки та новітніх технологій на суспільство.

Під назвою «Нова культурна економіка – межі власності» цього року тематизуються проблематичні стосунки між свободою інформації та авторськими правами. «Епоха копірайту та інтелектуальної власності закінчилась» – провокаційне твердження, навколо якого побудований цьогорічний захід. Якщо приватні права на інтелектуальну власність, передусім через її економічну користь для окремої людини, вже стали нормою, то як виглядає ситуація в інформаційному суспільстві, де саме мережі сприяють виникненню креативних і новітніх ідей? На симпозіумі під кураторством Йоїчі Іто йдеться не лише про інтернет-піратство чи безкоштовне завантажування відео-кліпів та МP3. За питанням ховається поняття «економіки дарування», нової економіки спільного користування та відкритого доступу в епосі інтернету, яка так часто возвеличується в медіа-арті. Чи насправді ці нові тенденції становлять новий капітал постіндустріального суспільства чи вони лише створюються тими, кому це вигідно?

Різноманітні експозиції «Арс Електроніки» показують сучасний розвиток та нішеві теми мистецтва, в якому цифрові технології перестали бути єдиними «новими медіа».

Лауреати престижної нагороди фестивалю «Prix Ars» виставляються у Відкритому будинку культури Верхньої Австрії. Серед них – паризький мистецький колектив «HeHe», який займається естетичним використанням «антропогенних хмарин», за що отримав «Золоту Ніку» в новоствореній категорії «гібридне мистецтво», або ж артист Ян Марусіч з його проникливим перформансом «Bleu Remix», в якому біомедичні технології застосовуються для вираження іммобільності.

Як і зазвичай, тематизується парадигма інтерактивності. Це ключове поняття інформаційного суспільства вже роками залишається популярним. Але наскільки інтерактивними є роботи сьогоднішнього медіа-мистецтва насправді? Чи достатньо тут догми про «глядача, що бере участь» чи за цим насправді ховається ілюзія «демократії низів» та свободи споживачів? Юліус фон Бісмарк, цьогорічний переможець у категорії «інтерактивне мистецтво», вирішує цю проблему геніально: в його «фульгураторі» публіка і є вирішальним фактором – тільки вона про це не здогадується.

А ще: «Загадкова Словенія»! У цій країні митці беруть участь у створенні національного космічного агентства, а люблянська галерея «Kapelica» зарекомендувала себе як найекстремальніше місце для експериментального «тілового» мистецтва в Європі. В секції «Featured Art Scene» Словенія представлена виставкою, присвяченою новим медіа, біотехнології, вивченню космосу та використанню комп’ютерів у медицині.

На «Арс Електроніці» теорія та практика завжди поруч. Безтурботне техно-майстрування та критичний медіа-аналіз тут не мають бути антиподами.
Тому, з одного боку, в Академії мистецтв студенти токійського університету в своїй експозиції «Гібридне Его» презентують інтерактивні роботи, які не намагаються бути канонічним, а з іншого, на «Арс Електроніці» у співпраці з Інститутом імені Людвіґа Больцмана присуджується нагорода «Media.Art.Research Award», яку отримав нідерландський автор Ар’єн Мульдер за свою збірку «Interact or Die!».

За матеріалами статті німецько-французького телеканалу «ARTE»

Переклад з німецької: Анна Лацанич

Матеріали за темою:
Арс Електроніка 2008: офіційний сайт


07.11.2008
 


Коментарі: 0

РЕКЛАМА

Молодість 2013Відпочинок у Карпатах