Життя інших: дуже інтимна історія


«Життя інших» / Das Leben der Anderen
Режисер і автор сценарію: Флоріан Хенкель фон Доннерсмарк
У головних ролях: Ульріх Мюе, Мартіна Гедек, Себастьян Кох
Рік випуску: 2006

Період, що його вибрав для своєї дебютної кінострічки Флоріан Хенкель фон Доннерсмарк - середина 80-х, самий розквіт німецького соціалізму, в той момент, коли його фасад ще не втратив величі, та деінде вже починає осипатися штукатурка, і дорога далі можлива тільки вниз - діячі кіно та літератури якось не дуже пестять увагою. Для міжнародних митців цей історичний епізод не помітний у тіні Другої світової Війни. А німці, судячи з інших кінотворів, що присвячені цій сторінці історії, як-то широковідомий "Гуд-бай, Леніне!", схильні пригадувати його з такими ностальгічно-сором'язливими інтонаціями, наче це щось глибоко інтимне і трохи непристойне, і тому про нього не варто говорити прямо.

Та й фон Доннерсмарк шукав зовсім не нового плацдарму для шпигунських перегонів. Сила, що володіє глядачем після перегляду, доводить, що цей режисер не боїться непристойностей ні у прямому, ні у переносному значенні цього слова. У центрі сюжету три фігури, характерні для тоталітарного суспільства, навіть дещо стереотипні: Борець, Зрадник та Переконаний. І хоч кінофільм дає глядачу цікавий, щоправда, вузький зріз епохи, основною метою цієї історії не є дати об'ємний портрет зазначених образів, а скоріше пояснити мотивацію їх вчинків та причини еволюції.

Борець - діяч мистецтва, богемна людина, такий позитивний образ, що намагається жити у компромісі політики партії та власної совісті. Та ця безхребетність, що була запорукою його позитивності, змушує зрештою взятися за знаряддя інформаційної війни. Зрадник - акторка, чарівна жінка, що мала все, і навіть те, що не хотіла мати. Не підступність, не зрадливість, не бажання наживи, а земний страх втратити все матеріальне, змусив її пожертвувати ідеальним.

І, нарешті, Переконаний (у блискучому виконанні Ульріха Мюе) - агент Штазі, в якому все, від піджаку, що стирчить з-під куцої куртки, до випростаних по швах рук, видає сконцентрованого професіонала, сліпо вірного керівництву та соціалістичній державі, готового боротися з ворогами соціалізму до кінця. Та його незламний професіоналізм і стає тим каменем, що об нього спіткнеться і ця вірність, і нищівне колесо тоталітарної машини.

Фон Доннерсмарк розповідав про відносини своїх героїв просто і без зайвих рухів. І так захопився дослідженням поведінки персонажів, що у якийсь момент почав їх ідеалізувати і виправдовувати... Наче розповідав щось дуже інтимне.


Анастасія Гудзь


06.12.2007
 


Коментарі: 0

РЕКЛАМА

Молодість 2013Відпочинок у Карпатах