Глибока незалежність


Огляд українських незалежних лейблів

Ми досить часто пишемо про різних українських і не тільки музикантів, на цей раз ми хочемо сфокусуватися на тих, хто цю музику видає, записує і поширює. Пересічному меломану зі стажем більшість цих лейблів вже давно відома, є правда парочка молодих, цьогорічних. Тут підібрані далеко не всі лейбли, що є в Україні – повірте, їх набагато більше. Ми вибрали найкращих на наш погляд у цій нелегкій справі. Радимо і вам звернути увагу на цю сторону музичного світу, і не вишуковувати їхні релізи в інеті, а придбати оригінальний диск (касету, вініл), враження від того будуть набагато приємнішими, ніж від mp3 файлу, навіть якщо він 320 кбіт-ний.

labels

Quasipop

Quasipop

Формат релізів - CD, CD-R, mini CD-R, mp3, касети, вінілові платівки.

Жанри музики: noise, electroacustic, experimental, krautrock, indie pop, field recording.

Київський незалежний лейбл, що існує з 2001 року. На початку своєї діяльності випустив масу невідомої української музики на CD-R, від краут-рока, ембіенду до павер електроніки. Після 2004 року сфокусувався на випуску іноземних артистів. Лейбл відкриває як і нові імена: Naoki Ishida, Jørgen Knudsen так і співпрацює з всесвітньо відомими музикантами Merzbow, KK Null, Lasse Marhaug. Quasipop сміливо використовує всі можливі носії звукозапису, релізи виходять на касетах, CD, CD-R, вінілових пластинках. Саме на вінілі зараз і сконцентрована основна увага лейблу.

Шеф лейблу Edward Sol поділився з нами своїми думками щодо mp3 музики, і розповів, що не так з українською експериментальною музикою.

Чи шкідливий mp3?

Сам по собі мр3 навряд чи шкідливий. Але шлях з безумовно кращого по звучанню "часу платівок, ламп та транзисторів" до епохи глобального поширення АйПодів і пожмаканих мр3 файлів - це, звісно, деградація. Слухати музику в бігах, в метро, через дешеві навушники? Ні, даруйте, краще не слухати взагалі. Щодо легітимності розповсюдження копій комерційних альбомів у форматі мр3, то на невеличких накладах своїх релізів я якось не відчуваю "вбивчої сили" мр3. Ще й досі достатньо слухачів віддають перевагу саме "реальним" пластинкам, дискам та касетам (якщо ти дійсно вклав у реліз свою любов, натхнення, зусилля, час та гроші).

Хто більше страждає (і чи страждає) від mp3, слухачі, видавці чи самі музиканти?

Це породження явища, відомого як «постіндустріальне суспільство». Все знецінюється, будь-що дедалі стає дешевшим, менш якісним, менш надійним, проте більш масовим. Це глобальна тенденція. Навалом офіційно безкоштовної музики, яка нікого між тим не цікавить. Я ж продовжую видавати записи на матеріальних носіях, на які існує певний попит. Але я не впевнений, що якщо завтра заборонять всі мр3, то я буду продавати суттєво більше носіїв, бо я бачу що багатьох «споживачів» музика цікавить досить умовно: вдалося «скачнуть» - і добре, не вдалося - і Бог з ним, буде щось інше (фільми, ігри тощо).

Ти зараз в основному видаєш іноземних артистів - що з українськими не так, що треба зробити, щоб наших видавали на міжнародному рівні?

Я не лише видаю записи тих артистів, що мені цікаві, а безпосередньо допомагаю створювати ці записи, беру участь у творчому процесі з самого початку. Інша справа, що таких артистів обмаль. Загалом, я не дуже оптимістично налаштований щодо загального стану сучасної української музики: скрізь панує вторинність, заштампованність, "провінційність", відсутність авторської позиції, натхнення тощо. Нібито музики всякої багато, але вуху "зачепитися нема за що". В чому причина і чи є методи поліпшити стан, то я цим не дуже переймаюся. В мене вже ціла черга, сила-силенна запланованої до видання музики, і її якість мене хвилює набагато більше, ніж "країна походження". Експериментальні музиканти з таких країн, як Аргентина чи Пуерто-Ріко знаходяться вже точно не в кращих умовах для існування і творчості, ніж наші вітчизняні, тож нашим теж треба старатися "тримати планку" і скинути цей дурнуватий стереотип про Україну як "культурно відсталу країну" . Відносно другої частини запитання я можу зауважити, що в Україні взагалі-то відносно небагато музикантів експериментального спрямування. У той же час я можу назвати приблизно 10 імен, що більш-менш регулярно видаються закордонними лейблами, також, загалом відсоток досить високий. Треба просто більше і більш наполегливо працювати, ставити високі вимоги, бути до себе більш вибагливим - і зрештою все буде добре.

www.quasipop.org

Nexsound

Nexsound

Формат релізів - CD, mp3.

Жанри музики: ambient, electroacustic, experimental, indietronica.

Ще один старожил незалежної музики в Україні лейбл Nexsound, був заснований Андрієм Кириченко 2001 року в Харкові. Саме на цьому лейблі виходили перші релізи Котри, Заволоки і навіть перевидавався один альбом Muslimgauze (http://ru.wikipedia.org/wiki/Muslimgauze). Довгий час спільно з Андрієм лейблом займався Дмиторо Федоренко (Котра) який потім від’єднався для створення власного проекту. На початку своєї діяльності лейбл випускав більш експериментальну музику, зараз же більше уваги приділяється індітроніці (останні релізи під абревіатурою pqp).

www.nexsound.org

Квітну

Квітну

Формат - CD.

Жанри музики: noise, click'n'cats, electronic, experimental.

Від’єднавшись від Nexsound у 2006 Дмитро Федоренко створив власний лейбл на якому випускає виключно українських артистів: Kotra, Заволока, Dunaevsky 69, V4w.enko (якщо не враховувати міжнародний проект Critical). Окрім видання СD, Дмитро активно веде концертну діяльність – саме з під його ентузіазму і завзятості проходять такі фестивалі як Деталі звуку, Квітну фест, а також відбувся приїзд таких колективів як: Scorn, Ignaz Schick, Extrawelt, Pan Sonic.

Ми попросили Дмитра розповісти про свій досвід у роботі з незалежною музикою.

Дмитре, в тебе великий досвід роботи із "нексаундом" і з "квітну" – розкажи, як тобі працюється зараз у порівнянні з початком двохтисячних?

Початок діяльності - це завжди більш романтично. Багато чого я не знав, багато чого робив суто на інтуїції, було багато сподівань і багато шляхів, по яким можна було почати рухатися, тому питання вибору виникало мало не щодня. Зараз, після багатьох проектів, колаборацій, фестивалів та просто написаної музики багато речей вже не є новими для мене, і сьогодні я вже на етапі трансформації втілених ідей.

Що залишилося незмінним порівняно із кінцем дев’яностих, так це те, що світ музики до сих пір знаходиться в процесі змін - змінюються формати, носії, способи розповсюдження, презентації музикантів назовні, і цей процес змін тільки розгортається, тому працювати все ще дуже цікаво.

Зараз створити записати і розповсюдити музику досить легко, як ти для себе визначаєш – де шедевр, а де сміття? як ти підбереш музикантів для Квітну(розкажи на прикладі v4w.enko) ?

Насправді розповсюдити музику зараз зовсім не легко. Та ілюзія, яку дає інтернет, не має нічого спільного із справжнім розповсюдженням твору та комунікацією музиканта та слухача. Викласти файли на якийсь сервер не дає комунікації, це більше схоже на процес зливання сміття на звалище в якому, можливо, якийсь слухач і захоче потім шукати щось цікаве для себе.

Зараз простіше зробити міжнародний фестиваль, аніж донести новий альбом до слухача так, щоб він звернув на нього увагу.

А музиканти для kvitnu підбираються за наступною схемою - людина висилає демо, і якщо музика мене зацікавила, я виходжу на контакт з музикантом та далі дивлюся, що ця людина собою являє. Момент спілкування є дуже важливим, те як музикант презентує свій твір, свої ідеї, чи він має що сказати про свій всесвіт. Цей процес є надзвичайно суб’єктивним і в кожному випадку неповторним. Якщо вас цікавить саме v4w.enko, то для мене було приємним відкриттям познайомитися з українським музикантом, який мав дуже сильно сформульовану естетику та свій світ, а такі речі не залежать від досвіду, це або є, або немає.

Стати цікавим музикантом не можна завтра, ти або знаєш, що ти робиш зараз, або ні, і я намагаюся знаходити людей, які мають свій унікальний внутрішній стрижень. Інколи це буває навіть важливішим за саму музику, точніше кажучи, така людина не може робити погану музику.

www.kvitnu.com

Cardiowave

Cardiowave

Формат релзів - CD.

Жанри музики: post-rock, dark-folk, indie-rock, pop-rock

Одеський лейбл за яким стоять творці групи Fleur. Cardiowave є свого роду фізичним втіленням культової радіопрограми «Атмосфера», яка понад 10 років активно пропагує якісну незалежну музику, організовує концерти, фестивалі, підтримує молодих вітчизняних музикантів різних музичних жанрів.

www.cardiowave.net

labels

Kuwshinka

Kuwshinka

Ще один одеський лейбл, який поки що має один офіційний реліз, і є організатором декількох фестивалів у Одесі, щоб познайомитись ближче з Кувшинкою ми зв’язалися з її засновником Константином Смирновим, і от що він розповів.

«Створюючи свій музичний лейбл «Кувшинка» - я, чесно кажучи, кидався головою в омут. Знав, що бажаючи підтримувати і розвивати нову, маловідому але цікаву музику мені доведеться зіштовхнутись з напівпорожніми залами під час концертів, скептицизмом серед друзів..., але я також знав, що, перед усім, поряд будуть світлі очі музикантів, для яких музика – сенс життя. Заради музики, заради цих музикантів і заради свого міста ми стараємось і робимо все можливе. Ми самі шукаємо цікаві групи, ходимо по концертам, перелопачуємо інтернет і вибираємо те що нам подобається і те, що хочемо зробити надбанням всіх. Ми організовуємо концерти, запрошуємо на них найкраще, чим багата на сьогодні українська незалежна сцена. Нещодавно провели двомісячний Марафон незалежної музики в якому прийняло участь, в загальній кількості 19 груп з різних міст України.

Окрім концертної діяльності ми записуємо та видаємо музику. Так як ми молодий лейбл – на даний момент у нас тільки один офіційний реліз – це дебютний альбом одеситки Анни Брижатой, вона виступає в проекті Anniebri. Альбом Ані називається «Lo-Fi Feeling» - він дуже ніжний і глибокий. Ми зовсім нещодавно презентували його в Одесі, Харкові й Києві і зібрали купу позитивних відгуків. До речі, запрошую вас на київський фестиваль Молоко-фест, який відбудеться 19 вересня, в Мистецькому арсеналі, Anniebri буде там виступати. Також ми зараз готуємо записи ряду проектів, серед яких: одеська група «Каренина» (вони грають дуже цікавий triphop, downtempo), група «Хармс» (також одесити, грають справжній, пронизаний нашим часом пост-панк та психоделічний рок), група «I`ll Be Your Wire» з Севастополя – це автентичний пост-панк і шугейз. Слухаючи їх складається таке враження, що заново родилися My Bloody Valentine або The Swirlies, дуже раджу.

Перед усім, серед проектів лейблу присутні і будуть присутніми українські музиканти. Причина тому – не бажання відгородитися від світу, або переоцінити значення української культури. Причина – бажання реального і значущого у себе вдома».

www.kuwshinka.com

Oldturtles Tapes

Oldturtles Tapes

Формат релізів - касети.

Жанри музики: noise, drone, doom.

Касетний лейбл Oldturtles Tapes був заснований цього року в Донецьку і вже налічує три релізи. Свій вибір щодо касет засновник лейблу Ілля пояснює так: «Не знаю як кому, а мені подобається дивитися як крутиться плівка і подобається як вона звучить, такий собі ритуал». Музика тут теж досить специфічна і ритуальна. До речі, це єдиний український лейбл що випускає виключно касети!

www.gush.org.ua/oldturtles/main.html

Turbinicarpus

Turbinicarpus

Формат релізів - CD-R.

Жанри музики: experimental, jazz, electronic.

Turbinicarpus Records існує з 2007 року в Донецьку, і видає найрізноманітнішу експериментальну музику від акустичної імпровізації до нойзу. «Насправді ми готові видавати любу музику яка нам подобається. З кожним новим релізом діапазон музичних стилів з якими ми працюємо розширюється, наприклад 15 серпня у нас вийшов подвійний диск чистого джазу, http://turbinicarpus.net.ua/catalogue/tbc008_ru.html і це ще не межа», - кажуть творці Turbinicarpus. Кожен реліз оформлений вручну в унікальну коробочку/конверт, «Основна причина появи і існування лейблу – це віра в те, що музика не закінчується, коли зупиняється диск, що обкладинка теж повинна бути продовженням музики…».

www.turbinicarpus.net.ua

SKP records

SKP records

Формат релізів - СD, CD-R, mp3.

Жанри музики: experimental, dub, electronic.

Ще один київський лейбл – який видає СD, CD-R, mp3 – з різноманітною електронною, даб музикою, найвідомішим гуртом що там видається є Foa Hoka. Проекти лейблу можна досить часто побачити на різних концертних площадках країни. Інколи навіть і ім’я самого лейблу фігурує на афішах різноманітних вечірок.

www.skprec.com


Ілюстрації – Alexandroid
Підготував: Олександр Хаверчук


24.08.2009
 


Коментарі: 1

РЕКЛАМА

Молодість 2013Відпочинок у Карпатах