Електронна містика чернецтва


 

Яким ви уявляєте викладача хореографії? От ви студент художньої академії – який він, ваш ментор? Скоріш за все, думка видасть образ сухорлявої нервової кобіти у трико чи лукавого сиваня з ціпком, достоту як на полотнах Едгара Деґа. Можу побитися об заклад, що «викладач хореографії» у вашій уяві ніяк не проасоціюється із двадцятишестирічним хлопчиною, який п’є вино і пише електронну музику.
 
А яким ви уявляєте староруського монаха? Щоб не ходити манівцями: Нестора Літописця, знайомого кожному українському школяреві за уривками з «Повісті Врем’яних Літ» у хрестоматії (твору грандіозного і нудного як належить канону, що його, безперечно, й самі вчителі не читали) – яким ви уявляєте його? Сухорлявою кобітою, скажете. Не смішно. Що ж, у нас вибір не широкий: автори ілюстрацій до скарбів історичної спадщини подбали про його пристойну зовнішність заради пам’яті нащадків. Скільки завгодно ви можете уявляти Нестора, але нічого спільного із двадцятишестирічним викладачем хореографії, який п’є вино і пише електронну музику, та картинка не матиме. 
 
В цьому вся сіль танцювальної постановки The Drone of Monk Nestor: двадцятишестирічний хлопчина, який […] – це її автор і виконавець Карл Сакс, викладач хореографії з художньої академії Вільянді, що в Естонії. Й нехай почують мене ті, хто свого часу замальовував сторінки хрестоматій злорадними карикатурами та непристойними посланнями – ця людина з далекої Балтійської країни не просто зацікавилася постаттю чужоземного (тобто нашого) діяча історії, а й створила безпрецедентний проект, подавши безінтересний з погляду обивателя образ у світлі, котре несподівано змінило все, не змінюючи при цьому нічого. Без жодної бутафорії та шароварщини, без довгих зарозумілих коментарів.  Лише мінімалістична суворість форми та експресія змісту: The Drone of Monk Nestor воістину став дзеркалом чернечої аскези. Що вражає – Карл ніколи не відвідував православних монастирів на наших землях, тому постановка від початку й до кінця продиктована фантазією. Засобом танцю, що на ділі є мінімумом від можливих засобів, автору вдалося створити дійсно переконливий портрет мешканця київських печер. На противагу, Нестор Літописець, і це підтверджено історично, навідувався у північні краї – під час військового походу князя Ярослава Мудрого, котрий заснував естонське місто Тарту. Отож Естонія з Україною пов’язані дещо більше, ніж може здатися на перший погляд. 
 
Що зробило саму постановку несподіваною? Відповідь проста: поєднання історичної, нехай з містичним відтінком, теми із ультрасучасним аранжуванням. По-перше, The Drone of Monk Nestor побудований на основі некласичної хореографії (те що найчастіше іменують contemporary dance). По-друге, окрім згаданої стриманості у візуальному оформленні (що нагадує про естетику п’єс Семюела Беккета та атмосферу японського танцю буто), музична частина також ламала очікування глядача. Саундтрек до вистави Карл Сакс, який пише музику вже досить давно, також створив самостійно – це експериментальна електроніка, яку можна послухати, зайшовши на сторінку проекту Cubus Larvik. І ось за що авторові слід подякувати: всі названі елементи вистави було поєднано без швів.
 
В  основі сюжету постановки – одержимість монаха Нестора містичними видіннями (те що названо словом ‘drone’) та його зустріч із поганином племені Чудь, котрий і виявився джерелом тієї мари. Між персонажами пульсує химерний зв'язок. Один танцюрист виконує обидві ролі, тому ще важче визначити чи зустріч відбувається в дійсності чи у свідомості, ясній, або ж затьмареній, котрогось із них. Вистава по суті продовжує попередню Карлову роботу – «Tšuud» (Чудин), що її відзначили Театральною премією Естонії як найкращу танцювальну постановку 2010 року. Тема племені Чудь, котре, як свідчить оригінальна Несторова «Повість», мешкало на півдні теперішньої Естонії, цікавить Карла давно. Напівлегендарне плем’я давно зникли з лиця землі – не бажаючи підкорюватися норманським завойовникам, Чудини вчинили масовий суїцид, поховавши себе під горою каміння. Ці язичники, за задумкою хореографа, уособлюють внутрішню силу, закладену в тотожності людини природі – силу, чиї відголоски не полишають навіть сумирного християнина Нестора. Образ Чудина – це жадоба свободи, що проривається навіть крізь добровільні пута дисципліни. За словами самого Карла, працюючи з темою старовини, він якнайбільше хотів уникнути помпезного антуражу, що неодмінно перетворює будь-які проекти, замішані на етніці, на бурлеск. І музикою, й самим танцем він прагнув передати «чисту» атмосферу минувшини: чим менше говорить реквізит і чим більше промовляє тіло – тим правдивішим стає його історія, навіть якщо її супроводжує сучасна електронна музика.
 
The Drone of Monk Nestor
 
The Drone of Monk Nestor
 
The Drone of Monk Nestor
 
The Drone of Monk Nestor
 
The Drone of Monk Nestor
 
The Drone of Monk Nestor
 
The Drone of Monk Nestor
 
The Drone of Monk Nestor
 
 
Настка Сідельник

21.05.2011
 


Коментарі: 0